Bir okulun ilk ve en önemli sorumluluğu güvenli bir ortam sağlamaktır. Tüm öğrenim topluluğumuzun refahına kendini adamış bir kurum olarak, politikalarımız Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi ve Uluslararası Çocuk Koruma Görev Gücü (ITFCP) ile uyumludur.
ENKA İstanbul Okulları Çocuk Koruma Politikası, Türkiye Cumhuriyeti Anayasası, Türkiye Çocuk Koruma Kanunu, Milli Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği ve Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği, MEB Psikososyal Koruma, Önleme ve Krize Müdahale Hizmetleri Yönergesi ile uyumludur.
ENKA İstanbul Okulları Çocuk Koruma Politikası, öğrenme topluluğumuzun tüm paydaşları (öğrenciler, veliler, personel ve üçüncü taraf sağlayıcılar ile okul faaliyetlerine katılan tüm misafirler ve gönüllüler) için geçerlidir.
Çocuk Koruma Ekibi, müdür yardımcısı, okul müdürleri ve psikolojik danışmanlık personelinden oluşur. Müdürler, kendi okul bölgeleri için atanmış Çocuk Koruma Görevlileridir.

Bir eğitim organizasyonu olarak ENKA İstanbul Okulları, insan haklarına ve onuruna saygı göstermeyi taahhüt ve teşvik eder. ENKA İstanbul Okulları, faaliyetlerine katılan ve yatılı tesislerinde kalan her çocuğun güvenli bir ortamdan yararlanma ve zarar görmekten korunma hakkına sahip olduğuna inanmaktadır.
Bu politika tüm personel, ebeveynler/veliler, ziyaretçiler, üçüncü taraf sağlayıcılar, stajyerler, yardımcı öğretmenler, destek öğretmenleri, gönüllüler, okulla etkileşimde bulunan herhangi bir kişi (yetişkin veya 18 yaş altı birey) için geçerlidir. Bu prosedür, ENKA İstanbul Okullarına bağlı; Anaokulu, İlkokul, Ortaokul ve Lise birimlerini kapsamaktadır.
Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı ve Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı tarafından belirlenen yasa ve prosedürlere uygun olarak, bu okul politikasının amacı;
– Öğrencilerin refahına ve korunmasına öncelik vermek;
– Çocukları korumak için tüm yetişkinlerin sorumluluğunu belirlemek;
– Çocuk güvenliği, endişelere yanıtlar ve zarar iddialarının raporlanması hakkında net beklentiler sağlamak;
– Personelin ve Yönetim Kurulu üyelerinin bu politikaya karşı sorumluluklarını belirlemek;
– Okulun, çocuk koruma için atanmış ve bu rol için uygun eğitim ve desteği almış bir kişiye sahip olmasını sağlamak;
– Her personel üyesinin (geçici ve tedarik personel ile yatılı personel ve gönüllüler dahil) ve yönetim kurulunun çocuk korumadan sorumlu atanmış kişinin adını ve rolünü bilmesini sağlamak;
– Personel için istismarı önleme konusunda zorunlu sürekli mesleki gelişim sağlamak;
– Tüm personel ve gönüllülerin istismar belirtilerine karşı uyanık olma ve endişeleri çocukların korunmasından sorumlu kişiye iletme konusundaki sorumluluklarını anlamalarını sağlamak;
– Konunun derhal iletilmesi gerekmese dahi, çocuklarla ilgili endişelerin yazılı kayıtlarını tutmak;
– Personel, öğretim üyeleri, gönüllüler ve okul tarafından belirlenen diğer güvenilir yetişkinlerin özenli bir şekilde taranmasını ve seçilmesini sağlamak için açık işe alım ve işe alma uygulamaları oluşturmak;
– Bir personel veya gönüllüye karşı bir iddiada bulunulduğunda prosedürler geliştirmek ve bunları takip etmek;
– Çocukların kendilerini güvende hissettikleri, konuşmaya teşvik edildikleri ve dinlendikleri bir ortam oluşturmak ve bunu sürdürmek;
– Çocukların okulda endişelendiklerinde başvurabilecekleri yetişkinler olduğunu bilmelerini sağlayın;
– Sosyal-duygusal öğrenme (SEL), çevrimiçi güvenlik ve rehberlik ve danışmanlık müfredatına, çocukların istismarı tanımak ve istismardan korunmak için ihtiyaç duydukları becerileri geliştirmeleri için fırsatlar dahil edin;
– Çocuk koruma konusunda ebeveyn/veli desteğinin ana hatlarını çizin; zararın önlenmesi ve meydana gelmesi halinde zarara müdahale edilmesi;
– Ebeveynlerin, okul prospektüsünde yükümlülüklerini belirleyerek çocuk koruma konusunda okula ve personele yüklenen sorumluluğu anlamalarını sağlamak;
– Bu politikanın personel ve kamuoyu için nerede erişilebilir olacağını belirtmek.
Tüm personelin, davranışlarımız ve öğrencilerimize, mesleğimize, meslektaşlarımıza ve işverenimize karşı sorumluluklarımız için yönergeler sağlayan ENKA’nın Etik ve Davranış Kurallarına uyması gerekmektedir.
Tüm personele her yıl çocuk koruma konusunda özel eğitim verilmektedir. Yıl içinde işe başlayan tüm personele zorunlu çocuk koruma eğitimi verilir. Eğitim, kafeterya personeli ve servis şoförleri gibi kampüsteki üçüncü taraf sağlayıcılar için de zorunludur.
Her sınıf seviyesi, öğrenci desteği için kendilerine tahsis edilen sınıf seviyesi danışmanının farkındadır.
Zorunlu eğitimlere ek olarak, okul, yıl boyunca tüm personele koruma konusunda uluslararası kabul görmüş 40 kurs sunmak için EduCare’in Koruma kurslarına TES aboneliğini sürdürmektedir.
-Okul bölümleri davranış konusunda bir öğrenci tüzüğüne sahiptir ve öğrencilere internet ve çevrimiçi güvenliğin sorumlu kullanımını öğretir.
-Öğrencilerin teknoloji kullanım sorumluluğu cep telefonu kullanımına kadar uzanır ve her yılın başında öğrencilere yönergeler sunulur, eğitimler verilir.
-Öğrencilere ayrıca okulun Zorbalıkla Mücadele Politikasını destekleyen zorbalıkla ilgili bilinçlendirme ve önleme çalışmaları sunulmaktadır.
-Okulumuzda, öğrencilerin öz farkındalıklarını, beden farkındalıklarını ve cinsiyetle olan ilişkilerine dair fiziksel ve duygusal farkındalıklarını geliştirmek için cinsel sağlık eğitmeni/danışmanı tarafından kolaylaştırılan kapsamlı bir cinsellik eğitimi programı uygulanmaktadır. Bu bilinçlendirme aynı zamanda öğrencilerin güvenli ve güvenli olmayan davranışlar arasındaki farkı anlamalarına yardımcı olmanın bir yoludur.
-Öğrencilerin sosyal duygusal becerilerini desteklemek üzere planlanan rehberlik derslerinde öğrencilerle kişisel sınırları korumak, hayır diyebilmek, güvenli ve riskli davranışlar konuları ele alınır.
-Çocuk koruma kapsamında, Sosyal-Duygusal Öğrenme (SDÖ) Programın uygulanır. Bu programda okul psikolojik danışmanı çocukların destek alması gereken alanları belirler, grup çalışmasını oluşturur ve aileleri bilgilendirir. Sınıf öğretmenleri de SDÖ programı çerçevesinde sınıflarda planlanan çalışmaları yürütmektedir.
–Her yıl öğrencilere, sağlıklı ve güvenilir öğrenim ortamının ve okul kültürünün sağlanmasına ilişkin rolleri ve ÇKP ile ilgili kısa genel bir açıklama sağlanmaktadır.
Her akademik yıl boyunca Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü, tüm sınıf seviyelerinde ebeveynlik becerilerini geliştirmek için ebeveynlik seminerleri düzenler. Bu seminerler, çocukların korunması, çevrimiçi güvenlik, zorbalık ve çocukların cinsel istismar mağduru olmaktan nasıl korunacağı ile ilgili konuları içermektedir.
Her yıl velilere, sağlıklı ve güvenilir öğrenim ortamının ve okul kültürünün sağlanmasına ilişkin rolleri ve ÇKP ile ilgili kısa genel bir açıklama sağlanmaktadır.
Zarar şüphesi veya bilgisinin bildirilmesi
Bir çocuğun zarar gördüğüne dair herhangi bir şüphe veya bilgi varsa, bu bilgiye sahip olan kişinin EK4’de yer alan Olay/Şüphe Bildirim Formunu doldurup imzalayarak ve tarih atarak doğrudan kendi okul bölümünün koruma sorumlusu olan ilgili müdüre teslim etmesi gerekmektedir. Bildirilecek konular aşağıdakileri içerir, ancak bunlarla sınırlı değildir:
– Bir çocuğun oyun sırasında aldığı normal darbelere veya sıyrıklara kolayca atfedilemeyecek bir şekilde yaralandığına, işaretlendiğine veya morardığına dair bir şüphe veya yapılan açıklamanın yaralanma ile tutarsız görünmesi;
– Bir çocuğun istismara uğramış olabileceği şüphesini uyandıran davranışlara veya eylemlere tanık olmak (endişeye neden olan çizimleri veya oyunları içerebilir);
– Bir çocuğun bakım eksikliği, kötü muamele veya duygusal kötü muameleden muzdarip olabileceğinden endişe duymak;
– Bir çocuğun çocuk istismarı veya ihmali veya zorbalık şüphesiyle tutarlı herhangi bir belirti veya semptom gösterdiğinden endişe duymak;
– Bir çocuğun bakımında başka türlü açıklanamayan önemli değişikliklere tanık olmak; veya
– Çocuktan, başka bir öğrenciden, ebeveynden veya halktan istismarla ilgili ipucu veya ifşaat almak.
Zarar şüphesi veya bilgisinin belgelenmesi
Vakanın belgelenmesi, sevk yolu boyunca gerçekleşecektir.
– Çocuk Koruma Görevlisi (okul müdürü), dikkatine sunulan bir ifşaat veya şüphenin gizli bir şekilde güvence altına alınmış yazılı kaydını tutacaktır.
– Çocuk Koruma Görevlisi (okul müdürü) (müdahalede yer alan personelin desteğiyle) özellikle vakanın değerlendirmesini, alınan her önlemi ve yapılan tavsiyeleri kaydedecektir.
– Bu kayıt, vakanın izlenmesi sırasında alınan notlar ve yapılan gözlemler de dahil olmak üzere güncel tutulmalıdır.
– Bu yazılı rapor olayı, zararın görünür veya davranışsal belirtilerini, öğrencinin davranışlarında fark edilen değişiklikleri ve öğrencinin veya iddia edilen istismarı bildiren kişinin söylediği veya ifşa ettiği her şeyi tanımlamalıdır.
– Çocuk Koruma Görevlisi (okul müdürü), gizliliğin tam olarak korunabilmesi için raporun basılı ve/veya elektronik kopyasının güvenli bir şekilde saklanmasını sağlamaktan sorumludur (basılı kopya ise kilitli bir çekmeceye yerleştirilmeli ve elektronik kopya ise belge şifre korumalı olmalıdır).
– Olay kayıtları imha edilemez.
Koruma politikaları, hem kurum içi komiteler hem de güncel konularda uygun destek ve tavsiye sağlayabilecek kurum dışı kuruluşlar kullanılarak düzenli olarak gözden geçirilir.